_

fredag 14 mars 2014

En guide till att söka bygglov

Fasadritning, takkupa före ombyggnad  Fasadritning, frontespis efter ombyggnad
Till vänster: Norra fasaden före ombyggnaden. Till höger: Förslag på att takkupan byggs om till en frontespis.
Under planeringen av ombyggnaden av övervåningen slog det mig att vi kanske behövde söka bygglov för ombyggnaden av takkupan. Jag gissade att det knappast skulle behövas; huset ligger ju mitt ute på landet, alltså inte inom detaljplanelagt område och i och med mitt yrke visste jag naturligtvis att gården (tyvärr) inte har något kulturhistoriskt värde som innebär några särskilda varsamhetsbestämmelser (bara generella, som för alla byggnader). Dessutom tänkte jag att det bara är en mindre ombyggnad – takkupan finns ju redan så det är en begränsad förändring både när det gäller konstruktionen och gestaltningen. Men för att vara på den säkra sidan tog jag kontakt med kommunen.
Foto före ombyggnaden av takkupan
Norra fasaden före ombyggnaden. När takkupan byggdes på 1970-talet söktes knappast bygglov…  Skev och ful och nu även rötskadad. Lägg märke till värmeläckaget omkring takkupan som bildar istappar som ett fängelsegaller!
Jag vet att många drar sig för att söka bygglov för att det fins en föreställning om att det är dyrt, krångligt och tar tid. Jag tror också att många som inte har erfarenhet av husbygge känner sig osäkra och inte förstår vad som efterfrågas i ansökningsblanketten. Tyvärr är ju inte arkitektur ett grundämne i skolan, så hur ska en oerfaren lekman känna till orden för olika byggnadsdelar, veta hur man gör en konstruktionsritning, eller vad en teknisk beskrivning innebär?
Det är förmodligen därför svartbyggen ploppar upp lite här och där. Många hemmafixare vill improvisera fram ombyggnaden själva och hålla nere kostnaderna genom att inte anlita hantverkare. I värsta fall leder det till mindre lyckade ombyggnader, både konstruktionsmässigt och utseendemässigt. Det finns många exempel att se om man bara tar en biltur runt om i landets städer och byar.
Badrum
Här syns takkupan inifrån. Efter ombyggnaden ska det bli ett arbetsrum med högre takhöjd och större fönster.
Därför vill jag ge en nyanserad bild av hur det kan gå till när man söker bygglov. Jag blev nämligen glatt överraskad i min kontakt med Gävle kommun! De har en “svarsgrupp” man får tala med vid den första kontakten. Man pratar inte med en handläggare på en gång alltså, utan får grundläggande svar om åtgärden alls kräver bygglov, vad ansökan ska innehålla, ärendets gång och ungefärlig handläggningstid. Det märktes att de var serviceinriktade människor, jag fick ett trevligt bemötande på telefon och snabb återkoppling via mail på de frågor de inte kunde svara omedelbart på.
Jag skickade in handlingarna; ritningar över fasaden från norr och öster och planlösningen. Ritningarna visade hur huset ser ut nu och hur det ska se ut efter ombyggnaden. Bara några dagar efteråt fick jag kontakt med den handläggare som fick ärendet på sitt skrivbord. När han nu såg förslaget för första gången bedömde han att ombyggnaden inte var så omfattande att den krävde bygglov utan bara en så kallad bygganmälan. Det är ett enklare förfarande och skulle bara kosta 1500:-. Men han behövde antingen en konstruktionsritning för att se hur den nya stommen var tänkt, eller en teknisk beskrivning som beskriver samma sak med ord.
Konstruktion  100. Konstruktion norr
Så här kan en konstruktionsritning se ut. Ritningen till vänster visar hur fronstspisen ansluter mot det befintliga husets stomme. Ritningen till höger visar frontespisens regelväggar, takkonstruktion och isolering.
För att sätta mig in detaljerna även för egen del gjorde jag både en konstruktionsritning och en teknisk beskrivning genom att prata med Dan, hantverkaren som kommer att göra ombyggnaden. Vi kommer att använda Icell som isolering. Samma system används av Ekofiber och på deras hemsida finns detaljritningar på takbjälklag, snedtak och väggar. Mycket smidigt att skriva ut och bifoga ansökan!
Jag lämnade in kompletteringarna till kommunen på tisdagen och på fredagen samma vecka hade vi beslutet med startbeskedet i brevlådan. Föredömligt snabbt jobbat av handläggaren Ulf Göransson!
För dig som ska söka bygglov eller göra en bygganmälan är det bra att vara medveten om att det går åt väldigt många timmar för egen del från de första skisserna, att upprätta skalenliga ritningar, att kolla mått på byggmaterial med återförsäljare, att diskutera lösningar med hantverkarna osv. Börja i tid! Nu på våren är det många husbyggare som vaknar till, så handläggningstiden blir säkerligen längre ju närmare sommaren man kommer.
Jag och maken har lagt ned ca 40 timmar för att få ner drömmen på papper och nu när vi får klartecken att börja bygga om kändes det som om vi har klarat den första tentan!

5 kommentarer:

  1. Vi har tyvärr en helt motsatt upplevelse härifrån grannkommun. Inte förrän jag själv läst in hela PBL, och spänt alla mina egna statstjänstemannamuskler slapp vi söka bygglov, vilket också var det besked vi fick vid en sådan första kontakt du beskriver. Är inte jättebitter längre, tack vare detta har jag fått uppleva en vinter med utedass :) Men det kan det vara bra att veta att handläggarna inte är allsmäktiga om man råkar på en som inte har så bra koll...

    Men håller helt med om att all planering och ritning inte är bortkastad och kul att höra om trevliga och effektiva handläggare!

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte godkänna min förra kommentar om den är lite för neggig förresten :)

    SvaraRadera
  3. Aj, då! Tråkigt att du fick en motsatt upplevelse!
    Klart jag godkänner din kommentar. Här finns ingen gnällcensur : )

    SvaraRadera
  4. Spännande! Jag har en fråga apropå kattvindarna. Jag och sambon har just flyttat till ett gammalt timmerhus från tidigt 20-tal som tjänat som sommarhus sedan -75. Tidigare var det två lägenheter och hallen och trapphuset är kallställt och oisolerat i tak och i kattvindar. i -10 grader blir hallen ca -2 grader kall, jag fruktar nästa vinter:P tanken är att vi ska lerklina timmerstomme och isolera innertak, men kattvindarna är helt oisolerade och väggen in mot dem består av fasspont, inget mer. innanför ser man rakt ut där fasaden möter taket vid golvet. Ska ni, och isåfall hur ska ni, isolera kattvindarna som ni rivit bort nu? har du nåt förslag på hur vi ska isolera där mot taket så allt värme inte läcker ut just där? Vi har fortfarande tänkt att ha hallen kallare än resten av huset, men vill inte ha vinter inomhus:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... jag är inte säker på att jag förstår exakt hur det ser ut. Hur som helst tycker jag det är svårt med isoleringsfrågor. Det finns alltid en risk för att det blir för tätt och att man stänger inne fukt. För att minimera den risken använder vi cellulosaisolering i stället för glasfiberisolering. För att minimera vårt eget ansvar följer vi hantverkarens råd, vilken i sin tur följer tillverkarens arbetsbeskrivningar. Kolla på Ekofibers hemsida som jag länkar till i inlägget. Där finns tydliga skisser som kanske hjälper er en bit på vägen.

      Radera